Al bijna op de helft... - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rommy Bos - WaarBenJij.nu Al bijna op de helft... - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rommy Bos - WaarBenJij.nu

Al bijna op de helft...

Door: Rommy

Blijf op de hoogte en volg Rommy

19 Oktober 2014 | Zweden, Stockholm

Hai allemaal!

Het is al een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb, en eigenlijk gaat alles nog steeds zijn gangetje. De herfst is inmiddels gearriveerd, met veel blaadjes en regen (ik als Nederlander vind het natuurlijk vet leuk dat dat hier overal de berg afstroomt, alleen minder leuk als ik daardoor door tuinen moet lopen omdat de hele straat onder water staat..), en vanaf morgen is ook het keukentje in mijn appartement klaar! Tot nu toe kook ik steeds boven, in de keuken van het gezin dat hier woont.

Het vakantiegevoel dat ik in het begin steeds had, begint nu toch wel een beetje weg te zakken. Het blijft leuk om leuke dingen te doen, maar ik krijg het steeds drukker met school en ben ook al helemaal gewend aan alle dingen hier. Ik heb een leuke vriendengroep waarmee ik veel naar feestjes etc. ga, en morgen ook naar een concert van John Legend! Ook met de andere meisjes uit Groningen die hier in Stockholm zijn ga ik veel om. Vorige week zijn we naar een wedstrijd van het Zweedse elftal geweest: Heja Sverige! Helaas zat Zlatan op de bank, maar natuurlijk heeft Zweden Liechtenstein alsnog ingemaakt met 2-0 ;) .

Het uitgaan is hier trouwens wel heel anders dan ik gewend ben. In Groningen breng je je jas weg, ga je van kroeg naar kroeg zonder ID-controle, loopt op een avond de halve stad door, drinkt fris, wijn, bier en shotjes voor 1€ en overal is de muziek goed en weten DJ's hoe ze moeten mixen. Hier is dat wel anders, je moet uitgaan echt plannen. De rijen duren makkelijk 3 kwartier, en soms wel langer. Iedereen wordt op zijn/haar ID gecontroleerd, en ik betrap mezelf er de laatste tijd op dat ik heel blij word als ik erachter kom dat bier 29 kroon (€3) kost. Ook blijf je meestal maar op 1 plek: als je naar meerdere plaatsen wil, sta je meerdere keren heel lang in de rij. Sowieso gaan de meeste kroegen om 1 of 3 uur dicht, dus heel veel tijd om heen en weer te lopen is er niet.

Van Zweeds heb ik een tijdje terug een examen gehad, en ik heb het gelukkig gehaald! Dat betekent dat ik verder mag met deel 2 van de cursus. Helaas kan ik daarvan geen examen maken omdat ik dan in Lapland ben, dus krijg ik er geen studiepunten voor, maar het lijkt me wel heel leuk om de taal wat beter onder de knie te krijgen - aan de kassa kan ik wel groeten en zeggen dat ik geen bonnetje wil, maar als de vragen wat moeilijker worden schakel ik heel snel weer over naar Engels..

Verder heb ik ondertussen verschillende typisch Zweedse dingen gegeten: Kalle's kaviaar in een tube, kauwgum met zoute drop, chocola met zoute drop, Janssons frestelse (Janssons verleiding, een gerecht met aardappel en ansjovis) en skärgårdskaka (ronde platte zoetige broodjes). Eigenlijk vond ik alles wel prima te eten: als je de kaviaar maar niet te dik smeert is ie heerlijk, de kauwgum met drop smaakte naar mentos, de frestelse vond ik heerlijk, maar ook heel zout, en de skärgårdskaka zijn een beetje te vergelijken met witte bolletjes in Nederland, maar dan plat. Alleen de chocola met zoute drop: ik weet niet wie dat ooit heeft bedacht! De drop is heel krokant en sterk: alsof je een busje zwartwitpoeder neemt, dat nog een paar keer sterker maakt en in een reep chocola stopt. Niet aan te raden dus!

Nu ga ik weer verder met het voorbereiden van de eindpresentatie van dit blok; die moet volgende week klaar zijn, en daarmee wordt het eerste van de twee blokken hier in Stockholm afgerond. De tijd vliegt!

Hälsningar,
Rommy

  • 19 Oktober 2014 - 19:00

    Grace Westendorp:

    hey Rommy,
    ik volg alles natuurlijk ook op facebook, maar toch leuk om hier nog wat extraatjes te lezen!
    Je ervaringen zijn heel herkenbaar en toch weer zo anders als ik destijds had.
    Fijn dat je zo ingeburgerd bent! En fijn dat je naast je studie toch nog tijd houdt voor leuke uitjes...

  • 19 Oktober 2014 - 19:45

    Eva:

    Ha Rommy, op de helft alweer! Time flies, ehh.....hoe zeg je dat in goed Zweeds?

  • 19 Oktober 2014 - 20:15

    Rommy:

    Pfoeh, goede vraag.. Volgens google translate is het tiden flyger ;)

  • 19 Oktober 2014 - 22:46

    Sipy En Epco:

    Du gar Flicka! Veel plezier, succes met de tweede helft! Fram till jul en vi alskar dig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rommy

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 7504

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 22 December 2014

Minor in Stockholm

22 April 2011 - 06 Mei 2011

op stage in Kandersteg

Landen bezocht: