Precíés hetzelfde... Maar dan anders - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rommy Bos - WaarBenJij.nu Precíés hetzelfde... Maar dan anders - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rommy Bos - WaarBenJij.nu

Precíés hetzelfde... Maar dan anders

Door: Rommy

Blijf op de hoogte en volg Rommy

19 September 2014 | Zweden, Stockholm

Hej!

Ondertussen ben ik al bijna een maand weg, en het gaat heel snel! Niet te geloven dat ik al bijna op een kwart van de reis zit..

Maar bijna een maand in Stockholm heeft me wel een vrij goed beeld gegeven van hoe het leven er hier uitziet. Veel dingen zijn heel erg hetzelfde als in Nederland, maar vaak is het toch net iets anders, waardoor je gauw weer merkt dat je wel degelijk een eind van huis bent.

De supermarkt lijkt in eerste instantie bijvoorbeeld heel veel op die in Nederland: Als je binnenkomt, loop je als eerste tegen de groenteafdeling aan, en ze hebben gewoon pasta, pesto, rijst, tortilla's en diepvriespizza's. Maar als je er wat langer rondloopt, zie je dat het toch heel anders is.. Sowieso zijn de prijzen hier een stuk hoger (gelukkig heb ik een lidl in de buurt, die is hier erg goedkoop, maar qua prijzen vergelijkbaar met de AH in Nederland..).

Ook hebben ze in elke supermarkt een heel ruim assortiment aan knäckebröd (echt waar!), staat er vaak een bak bevroren garnalen of fruit waar je uit kan scheppen wat je nodig hebt, en heeft vrijwel elke supermarkt waar ik binnen ben geweest een groot schap met schepsnoep en schepnootjes. Veel supermarkten hebben een redelijk assortiment aan gebakjes voor bij de fika (een Zweedse gewoonte waarbij ze heel sterke koffie drinken en daar een heel zoet gebakje bij eten ter compensatie), natuurlijk heb ik mijn eerste kanelbulla al geprobeerd! ;) Helaas hebben ze hier natuurlijk geen pepernoten, maar Anna’s pepparkakor (in NL te koop bij de ikea) komen redelijk in de buurt! Nu nog wachten tot die er ook in truffelsmaak zijn…

Verder is de supermarkt echt ideaal om erachter te komen wat (en hoe) de mensen hier zoal eten. Er is natuurlijk veel vis, maar helaas geen kant-en-klare zakjes met voorgesneden roerbakgroenten. Er zijn daarentegen wél veel kant-en-klaar maaltijden. Vooral het snoepgoed viel me hier op: Van elk soort snoep die je kunt bedenken hebben ze wel iets met zoutedropsmaak. Natuurlijk de zoute drop zelf, en een soort dropfruitduo's, maar ik heb ook de chocola en kauwgum met zoutedropsmaak al gespot. Heb ze nog niet durven proberen, zodra ik er meer over weet zal ik laten weten of het een aanrader is!

Het hele onderwijs gaat hier ook anders in zijn werk dan in Nederland. In eerste instantie lijkt het wel op elkaar, ook hier heb je een paar colleges per week, moet je papers of tentamens maken (dit blok voor mij gelukkig alleen papers - scheelt een bult stress!) en moet je goed je best doen om je punten binnen te halen. Hoe het uiteindelijk werkt, verschilt toch wel van de manier waarop ik gewend ben. In de colleges die ik gewend ben, praat de docent twee keer 45 minuten en probeert hij zoveel mogelijk informatie in dat anderhalf uur te stoppen. De studenten schrijven of typen dan zo snel mogelijk mee, om te proberen alles wat er gezegd wordt te noteren, zodat ze dat weer kunnen leren voor hun tentamen.

Hier gaat het er een stuk relaxter aan toe: zoals ik al zei, heb ik dit blok geen tentamens, ik hoef alleen papers en presentaties te maken. De colleges zijn dan ook geen blokken vol informatie, maar meer een soort platform waarin je de kans hebt om met een expert te praten; het lijkt op de werkgroepen in Nederland. Elk college heeft een thema, waarover een docent dan een introductie en wat informatie geeft, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat er vragen worden gesteld, er een discussie komt en je de kans krijgt om de systemen uit verschillende landen met elkaar te vergelijken. De omgang met de docenten is ook heel anders dan ik gewend ben; je noemt ze bij de voornaam, ze mailen zelfs in het weekend vaak nog direct terug als je een vraag hebt, en één docent gaf zelfs haar Skypegegevens, zodat we bij dringende vragen direct contact op konden nemen. Ook wordt er elk college overlegd of we pauze willen, en hoe lang dan. Als student heb je hier veel meer inspraak in hoe je studie eruitziet – de coördinator van het vak vroeg ons zelfs of we nog meegingen op een studentenreis, zodat ze daar rekening mee kon houden in het rooster!

Die studentenreizen worden hier georganiseerd speciaal voor exchange students; ik ga in november een paar dagen op een cruise naar Riga, en als het goed is staat in december Lapland op het programma! Het lijkt me echt heel tof om ook die kanten van Scandinavië te bekijken, en natuurlijk is het heel gezellig om met vrienden uitstapjes te maken.
Wat gelukkig wel hetzelfde is als in Nederland, is dat ik leuke mensen heb leren kennen en ik ook buiten school genoeg te doen heb. Met de groep van Special Education (bijna allemaal meiden natuurlijk, had niet anders verwacht) gaan we vaak na college nog ergens heen om bijvoorbeeld een kop koffie te drinken, en tot nu toe ben ik ook elk weekend wel ergens heen geweest. En niet te vergeten; met de studentenreizen gaan er ook veel medestudenten mee!

Morgen staat een bezoek aan een nationaal park op het programma. Ik ben heel benieuwd wat de gids allemaal te zeggen heeft over de natuur in Zweden, en natuurlijk hoop ik dat het er heel mooi is! Verder heb ik de komende week twee deadlines, dus er moet ook gewerkt worden.. Maar dat mag de pret niet deren!

Hej då!

  • 19 September 2014 - 17:02

    Marije:

    Låter kul hela dock! :) Hur är din kurs i svenska? Tjock bye och ha kul i Lappland!

  • 19 September 2014 - 17:10

    Rommy Bos:

    Hejhej!
    Dett är bra!

    Wat handige dingen om te weten:
    er zijn harde klinkers ( a, o, u, å ) en zachte klinkers (e, i, y, ä, ö ), die bepalen hoe je de letter(s) daarvoor uitspreekt (kaka spreek je uit als kaka, want de k blijft hard, maar köttbullar is ineens sjutboelar :( ). En ze maken woorden zo lang mogelijk, aan de uitgang moet je dan zien wat het betekent. Als je bijvoorbeeld 'de studenten' wil zeggen, maak je er eerst studenter (de student) en daarna studenterna (de studenten) van. Vet simpel! ;)

    Verder is er hier het woord 'gratistidningarna' wat zoveel betekent als 'de gratis krantjes die ze uitdelen bij de metro'. En het Kofschip heet hier Pakistan.

    Doei!

  • 19 September 2014 - 17:11

    Rommy Bos:

    Ik krijg nu een mail dat ik heb gereageerd op mijn blog. Vet handig, wist ik nog niet

  • 19 September 2014 - 17:35

    Eva:

    Hoi Rommy, zo te lezen heb je daar genoeg te doen! Heel veel plezier en ik lees graag de volgende keer hoe de dropkauwgom smaakte ;).

  • 19 September 2014 - 18:55

    Grace:

    Oh wat maak je wat mee! Naar Riga, naar Lapland, en je woont en studeert al in Stockholm! Leuk hoor.
    Vraagje: ik snap ongeveer het studiesysteem, maar is het ook leuk, interessant, etc. etc.?
    En doe je nu een vergelijkend warenonderzoek op gebak-gebied? Lijkt me nl errug leuk en interessant!!!!

    groetjes, ook van Jos (is sinds gisteren terug van zijn solozeilen; mijn vertaling is af in concept, de finetuning staat voor zondag en maandag op t programma!)

  • 19 September 2014 - 18:58

    Rommy Bos:

    Het is zeker leuk! Heel interessant :)

    Het gaat vooral over speciaal onderwijs, wat het precies inhoudt, maar ook veel over inclusie, dus of er onderwijs is voor iedereen (met/zonder beperking), of iedereen dan ook naar dezelfde school en in dezelfde klas moet, etc.! Ik wist er nog niet zoveel over, het komt in de studie in NL wel aan bod, maar wordt niet heel uitgebreid behandeld..
    En over dat gebak: Ik heb eigenlijk alleen nog maar een kanelbulla gehad :P . Maar zal me er de komende tijd wat meer mee bezighouden! ;)

    Succes nog met de puntjes op de i!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rommy

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 7503

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 22 December 2014

Minor in Stockholm

22 April 2011 - 06 Mei 2011

op stage in Kandersteg

Landen bezocht: